Er du en af dem der bruger Noter appen ofte på din iPhone eller iPad, og så forventer at noten automatisk synkroniserer over til dine andre iOS enheder. Du skriver måske en indkøbsseddel på din iPad hjemme i stuen, og så vil du gerne kunne læse den på din iPhone i butikken. Det er faktisk lige præcist sådan at Noter appen burde virke. Men nogle gange kan der godt gå ged i et eller andet, og så vil dine noter lige pludseligt ikke længere synkronisere mellem de forskellige iOS enheder.
Vi har samlet nogle ting du kan prøve at gøre for at få dine noter til at synkronisere mellem dine forskellige iOS enheder.
Sikr dig at noterne ikke kun gemmes på iPhonen eller iPadden
Der er en indstilling under Indstillinger -> Noter -> “På min iPhone/iPad”- konto. Denne indstilling hvis den er slået til gør at de noter du skriver i Noter appen kun bliver gemt på den enhed de nu engang er skrevet på.
Så hvis indstillingen er slået til vil noterne altså ikke blive sendt til iCloud, og kan derfor ikke synkroniseres til andre iOS enheder.
Så for at synkronisere dine noter gennem iCloud til en anden iPhone eller iPad skal indstillingen “På min iPhone/iPad”- konto altså være slået fra.
Vær logget på iCloud på alle enheder
Hvis du allerede har valgt ikke kun at gemme noter på den enkelte enhed, som i rådet ovenfor, så er det næste du skal gøre, at tjekke om du er logget ind på iCloud, på alle de enheder du gerne vil have synkroniserer noter mellem hinanden.
Nogle gange kan det være sådan nogle små ting, som at enten din iPhone eller iPad ikke lige er blevet logget på iCloud. Hvis det er det der er problemet, så er det meget nemt at fikse. Det kræver nemlig bare at du logger ind på iCloud igen.
Du finder indstillingen til at gøre det under Indstillinger -> iCloud. På din Mac kan du finde samme indstillinger under Systemindstillinger -> iCloud.
Bruger du samme iCloud konto på alle enheder?
Et andet problem der også kan gøre at dine noter ikke vil synkronisere mellem din iPad og iPhone kan være at du ikke er logget ind på samme iCloud konto på begge enheder. Hvis du er logget ind på to forskellige iCloud kontoer på de enheder du gerne vil have synkroniserer noter med hinanden, så kommet det aldrig til at virke.
iCloud er designet til at synkronisere mange forskellige ting mellem enheder der er logget ind på den samme iCloud konto. Så for at synkroniseringen kan virke mellem din iPhone, iPad og endda Mac er du nød til at være logget ind på samme iCloud konto på alle enheder.
Tjek om der er softwareopdateringer
Hvis du ikke har den nyeste version af iOS på alle enheder kan det også give problemer. Specielt hvis du har en nyere version installeret på en af enhederne, og en ældre på en gammel er det stor chance for at der kan gå kludder i synkroniseringen. Det er specielt et problem med iOS versioner fra før Apple kom med iCloud Drive.
Men det er altid en god ide at køre med den nyeste version af iOS da det også er ved hjælpe af disse opdateringer at Apple retter små fejl der kan snige sig ind i de forskellige apps.
Du finder muligheden for at tjekke efter softwareopdateringer under Indstillinger -> Generelt -> Softwareopdatering. På din Mac kan du tjekke om alle opdateringer er installeret i Opdateringer fanen i Mac Apple Store.
Har du slået note synkronisering til?
Endnu en ting du kan gøre er at tjekke om note synkronisering er slået til. Under iCloud indstillingerne, som du finder under Indstillinger -> iCloud, kan man slå mange forskellige ting fra og til. En af dem er noter, og hvis den knap ikke er grøn, så vil din iPhone eller iPad ikke synkronisere dine noter. Hvis kontakten er slået fra skal du bare slå den til, og så måske lige vente et stykke tid på at den kan få synkroniseret noterne.
På en Mac kan du slå dette til under Systemindstillinger -> iCloud – Noter, der tjekker du at der er et tjek tegn i Noter tjekboksen.
Genstart alle enheder
Du kan også prøve at genstarte alle dine iCloud enheder. På din iPad eller iPhone skal du bare holde tænd/sluk knappen nede indtil der kommer en menu frem hvor du skal slide det røde power symbol til højre for at slukke enheden.
Efter alle enheder er slukket kan du så gå i gang med at tænde dem igen. Det gør du ved at holde samme knap nede indtil din iPhone eller iPad begynder at starte op, du kan se det ved at der kommer en hvid skærm med et Apple logo frem.
Log ud af iCloud og ind igen
Du kan også prøve at logge ud af iCloud. Hvis du har flere iOS enheder, og synkroniseringen virker mellem nogle af dem. Så start med at logge ud af iCloud på den enhed hvor synkroniseringen ikke virker til. Det er nogle gange lidt noget bøvl at logge ud af iCloud, og derfor skal du også først gøre det efter at have prøvet de andre tips af først.
Hvis det ikke hjælper at logge ud og ind igen på den ene enhed der er bøvl med. Så er der ikke andet at gøre end at prøve at logge ud af iCloud på alle iOS enheder. Det er vigtigt at være logget ud på alle iOS enhederne inden du begynder at logge dem ind igen.
På din iPad eller iPhone finder du indstillingen til at logge ud af iCloud, under Indstillinger ->iCloud så kører du helt ned i bunden og trykker på Log ud.
Log ud af iCloud – Sluk enhederne
At mikse nogle af forslagene ovenfor kan måske også være en mulighed. Problemet er for nogle brugere af Noter appen blevet løst ved at de:
- Er logget ud af iCloud på alle enheder.
- Har slukket alle iOS enheder.
- Ladet dem være slukket i et par minutter.
- Tændt enhederne igen.
- Logget ind på iCloud på alle enheder igen.
Gem noten på en anden iOS enhed
Måske er det et problem med selve den iPhone eller iPad du skriver noten på. Hvis du har mere end 2 iOS enheder, så prøv at skriv noten på en af dine andre enheder. Hvis den vil synkronisere mellem de andre enheder, og måske endda til den iPhone eller iPad den ikke ville synkronisere til, så er det nok et problem med selve den enhed hvor synkroniseringen ikke vil virke fra.
Hvis synkroniseringen virker mellem de andre enheder, så kan det måske være en ide at nulstille den enhed det er galt med og få den startet op helt fra ny. Enten som en gendannelse hvor du gendanner den som en ny iPhone eller iPad, eller gendanne den hvor du bruger en iCloud sikkerhedskopi du har gemt.
Er det måske et problem med Apples servere?
Hvis ingenting vil virke overhovedet, kan det måske være Apples iCloud service der har problemer. Det er ikke noget der sker ret ofte, og hvis du har haft problemet over længere tid, så er det sikkert ikke det der er problemet. Men du kan jo altid prøve at tjekke Apples status hjemmeside og så om der kan være et problem med deres iCloud service.
Der skal gerne være en grøn kasse ud for iCloud Notes som på billedet herunder:
Kontakt Apple
Hvis absolut ingenting vil virke kan du prøve at kontakte Apple Support. De kan træffes på tlf nr. 80 24 96 25 Det kan være de har en løsning der ikke er kommet med i de forskellige råd her.
Hvis du får en løsning fra Apple Support, som ikke er med i løsningerne herover. Så lad os endelig høre om den i kommentarerne herunder. Også hvis du selv har fundet en anden måde at fikse problemer med at Noter ikke vil synkronisere.